Welkom bij de inktpatroonshop.eu
Wij wensen u veel plezier bij het winkelen bij ons.

klachten     Afkoelingsperiode    Privacybeleid  Algemene voorwaarde  Contact opnemen  Herroepingsrecht  Veelgestelde vragen   retourbeleid

                                             ▼ Voer in de onderstaande zoekbalk uw printertype of cartridges nummer in...▼

0

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Winkel
  • Wat is jullie retourbeleid?

    Als je je bestelling wilt ruilen of retourneren, 

    staan we altijd klaar om je te helpen!  

    Je kunt onze producten binnen 14 dagen ruilen of retourneren.


    meer info en de retour voorwaarden kun je hier vinden

  • Hoeveel kost de levering?

    Verzendkosten:


    Voor de verzending hanteren wij diverse tarieven (dit is afhankelijk van het Land) namelijk;


    » Nederland (levertijd: 1 werkdag) vanaf € 5,95  

       En vanaf  € 50,00 verzenden wij deze gratis 

    » België  / Duitsland (levertijd: 1-2 werkdagen) vanaf € 8,95 


    Alle pakketten worden verzekerd en met handtekening (m.u.v. de brievenbuspakketten) voor ontvangst verstuurd.

  • Bieden jullie cadeaubonnen aan?

    Beschrijf het item of beantwoord de vraag zodat geïnteresseerde websitebezoekers meer informatie krijgen. U kunt de nadruk leggen op deze tekst met behulp van opsommingstekens, gecursiveerde of vetgedrukte letters en links.
  • Tips en Trucs

    Waarom herkent de printer de cartridge niet nadat die in de printer is gestoken?


    Haal de cartridge uit de printer en herinstalleer deze. Gebruik een droge doek of tissue om de chip schoon te maken en herinstalleer deze.


    Soms, wanneer een OEM cartridge is geïnstalleerd, verschijnt er een waarschuwingsventer waarin staat: "Er is een niet authentieke cartridge geïnstalleerd, doorgaan?", waarom gebeurt dit?

     

    1. Waarschuwingsvenster wordt ingesteld door de printerfabrikant.

    2. Klik JA om door te gaan met printen.

    3. Er is geen effect op de printer en op de afdrukkwaliteit.


     Wanneer er een nieuwe cartridge is geïnstalleerd, zegt de printer soms dat de cartridge halfvol is. Waarom gebeurt dit?

     

    1. Het is theoretisch gezien onmogelijk voor u om een lege cartridge te ontvangen!! Het is mogelijk dat de cartridge niet juist is geplaatst

    2. Laat de cartridge in de houder "vallen" en wiebel het een paar keer lichtjes heen en weer om er zeker van te zijn dat hij correct is geplaatst. Vergrendel de cartridge dan op z'n plek.


     Begrijp alstublieft dat de printer  op wat voor manier dan ook het inkt-niveau van de cartridge niet "LEEST". De printer software meet het inkt-niveau door te onthouden hoeveel pagina's er zijn geprint sinds de laatste keer dat de cartridge was geïnstalleerd, en SCHAT dan hoeveel inkt er nog over is en of de cartridge vervangen hoort te worden. Als u de cartridge vervangt zonder de printer te resetten zal hij denken dat u nog steeds de oude cartridge gebruikt. Installeer de cartridge opnieuw, gebruikmakend van de "installeer nieuwe cartridge" optie. Dit kan misschien via uw printer of via uw printer software, of beide. Raadpleeg de handleiding van uw printer voor instructies. Dit zal uw printer software vertellen dat u een nieuwe cartridge heeft geïnstalleerd en zorgt ervoor dat de interne pagina teller reset.

    Zegt de printer zelf dat het geen inkt meer heeft (blinkend lichtje), of verschijnt er een aan de printer gerelateerde waarschuwingsvenster op uw monitor? 

    Als er een licht op uw printer flitst (zeggend: 'de inkt is op'), zorg ervoor dat de contactpunten van de cartridge helemaal schoon zijn - zie sectie hierboven.

    Als het een printercontrole programma of een waarschuwingsvenster is dat zegt dat de inkt op is, is de kwestie waarschijnlijk dat de printersoftware niet gereset is of verteld dat er een nieuwe cartridge is geïnstalleerd.


     Er print niks uit of er is te weinig kleur wanneer nieuwe cartridge(s) zijn geïnstalleerd. Waarom gebeurt dit?

     

    Bewaar cartridges rechtop VOOR GEBRUIK. De inkt in de cartridge moet naar de onderkant bewegen en door een spons passeren om te werken. Tijdens vervoeren blijven cartridges niet rechtop, waardoor alle inkt bovenin de cartridge verzamelt. Voor optimale resultaten kunt u het beste de cartridge rechtop plaatsen gedurende een paar uur voorafgaand aan gebruik. 

    Na het installeren van een nieuwe cartridge moet u de printerkop schoonmaak functie laten draaien. Dit zorgt ervoor dat het mondstuk schoon is en garandeert optimale afdrukkwaliteit. Raadpleeg de handleiding van uw printer voor instructies.


    Zorg ervoor dat u alle plakmiddelen en tape verwijdert om luchtgaten van de cartridge bloot te stellen (mits van toepassing).


    Laat geen lege cartridges in uw printer. Dit kan de printerkop verstoppen. Onthoud dat de printerkop in de printer is, dus als uw cartridge rechtop  opgeslagen is, er een grote kans is dat uw printerkop (gedeeltelijk) verstopt is - de printerkop is in uw printer, NIET in uw cartridge.

    Laat een schoonmaak cyclus draaien via uw printer functies optie (op uw computer) en volg de instructies om een testpagina te printen. Als u niet zeker weet hoe u dit moet doen, raadpleeg dan aub de handleiding van uw printer of kijk op de website van de fabrikant voor instructies.

    Mogelijkerwijs moet u dit proces MEERDERE KEREN herhalen.


    Als alles faalt om het probleem op te lossen, kunt u als laatste optie de cartridge vervangen met een nieuwe. Als het probleem dan blijft bestaan is waarschijnlijk uw printerkop verstopt - in de printer, NIET in de cartridge. De enige manier om dit op te lossen is door te schoonmaak cyclussen te blijven herhalen.


    Ga voorzichtig om met uw cartridges: knijp NIET in de cartridge of voer geen druk uit wanneer u de plakmiddelen en tape verwijdert. Dit kan ervoor zorgen dat uw cartridge gaat lekken. 

    Als de cartridge een chip bevat, verwijder de hoes voorzichtig zonder de chip aan te raken. De chip aanraken kan ervoor zorgen dat de cartridge faalt.


     Verticale lijnen zijn niet afgestemd of er verschijnen verticale strepen. Hoe kan ik de printerkop uitlijnen op mijn printer?

     

    1. Zorg er eerst voor dat u de meeste recente versie van uw printer software gebruikt.

    2. De meeste printers zullen een functie hebben die u de optie geeft om uw printerkop uit te lijnen. Volg de instructies op het scherm.

    3. Zorg ervoor dat u de aan- en uitknop van de printer gebruikt om de printer uit te schakelen, anders worden de instellingen niet opgeslagen.

    4. Als u al geprobeerd heeft de printerkop uit te lijnen zonder succes, probeer dan

    'hoge snelheid' uit te schakelen in de instellingen van de printer software.


     Er wordt alleen maar onleesbare tekst afgedrukt. Waarom?

     

    1. De interface-kabel is mogelijk niet goed aangesloten. Schakel uw printer en computer uit. Koppel de kabel los en herkoppel hem aan de printer en de computer.

    2. Zorg ervoor dat de printer direct aan de computer verbonden is en niet eerst door een ander apparaat gaat. Zorg ervoor dat de printer kabel volledig afgeschermd is en voldoet aan de specificaties van de printer (een volledig afgeschermde IEEE-1284.4, D4 modus, compatibele parallele kabel is aanbevolen met een lengte van 182 centimeters of minder als u een PC gebruikt)

    3. Als u alleen mar last heeft van het probleem als u vanuit Windows probeert te printen, zorg ervoor dat u de juiste software gebruikt. Selecteer uw standaard printer software. Controleer en verwijder enige vastgelopen printtaken.


     Wanneer ik een vel afdruk zijn de kleuren niet precies gelijk aan de kleuren op mijn scherm.


     1. Uiteenlopende monitor software zullen iets andere kleuren produceren en daardoor zullen de kleuren op uw scherm altijd iets anders zijn dan de kleuren die uw printer print.

    2. U kunt proberen ze te laten matchen maar elk programma gebruikt iets andere software en daardoor is elk kleurenschema iets anders.


     Instructies voor vervangen met de Canon 40, 41


    1. Kies de benodigde cartridge. Wanneer u een cartridge vervangt moet er nog een andere cartridge in blijven zitten. Bijvoorbeeld als u de zwarte(#50/#40) vervangt, moet de kleur(#51/#41) cartridge in de printer zitten.

    2. Na het installeren van de nieuwe, moet u uw printerkop uitlijnen.

    3. Als de lichten op uw printer rood en geel flikkeren, en er een waarschuwingsvenster verschijnt, zoals 'De cartridge is al gebruikt, het inkt-niveau kan niet worden gemeten'. Negeer dan aub de waarschuwing and druk op de 'reset' of 'start' knop. Als u één cartridge vervangt, klik dan één keer op de knop. Als u ze allebei vervangt, druk dan twee keer op de knop.


     


    Afdruk heeft gaten, blanco spaties, ontbrekende lijnen, is onduidelijk of letters vullen in.


    Mogelijke oorzaak:

    1. Printkop is vuil. Zie gebruiksaanwijzing printer voor het reinigingsprogramma van de printkop. 

    2. Inkjetcartridge raakt leeg. Vervang de cartridge voor een nieuwe.


    Printer geeft geen afdruk.


    Mogelijke oorzaak:

    Printer wordt weinig gebruikt of cartridge is blootgesteld aan de buitenlucht.

    Plaats de nozzles (printkop / afdrukeenheid) op een schoteltje met warm water om verstopping los te weken. Maak de nozzles voorzichtig schoon met een tissue. 


     Printer geeft "cartridge out" aan.


    Mogelijke oorzaak:

    Printplaatje van de cartridge maakt geen contact.

    Maak contacten op het printplaatje van de inkjetcartridge en van de printkophouder in de printer (waar de cartridge in wordt geklikt) voorzichtig schoon met een vochtige tissue. Hierna de contacten droog maken met een droge tissue. 


     Geen afdruk nadat nieuwe cartridge is geïnstalleerd.


    Mogelijke oorzaak:

    1. In de cartridge zitten luchtbelletjes.

    Druk meerdere malen op de "self-clean" knop om de printkop te reinigen en/of de inktstroom te reguleren. Een andere oplossing is om de cartridge een uur in de printer te laten zitten en opnieuw op de "self-clean" knop te drukken.Om het ontstaan van luchtbelletjes te voorkomen, is het aan te raden de cartridge na het plaatsen in de printer er niet meer uit te halen.

    2. De cartridge is niet in de juiste positie geplaatst of met teveel kracht in de houder geplaatst.

    Plaats de cartridge voorzichtig in de printkophouder en klik deze dicht. 


     Printer geeft "ink out" aan.


    Mogelijke oorzaak:

    1. Memory effect. Als een halfvolle inkttank wordt vervangen dan wordt dit in het inktverbruik geheugen vastgelegd. Zelfs bij een nieuwe inkttank past de printer zich aan aan het verbruik van de vorige inkttank. 

    Vervang de inkjetcartridge pas als hij geheel verbruikt is.

    2. Het “ink out” signaal volgt als de inkjetcartridge nog half vol is. 

    Gebruik printer reset telkens als u een nieuwe inkttank installeert. 


    Printer accepteert de cartridge niet.


    Mogelijke oorzaak:

    Sommige met name Epson printer onthouden het inktniveau ook als een nieuwe compatible cartridge is geplaatst.

    Neem de cartridges uit de printer. Schakel de printer uit, dan de stekker eruit halen. Een paar minuten wachten en dan weer aansluiten.

  • Printer herkent de cartridge niet


    Brother printer herkent cartridge niet



    Het nadeel van de  Brother is dat   er aan de printer verteld moet worden dat de cartridges vervangen zijn. Dit is 9/10 keer ook de oorzaak van het probleem. Een andere oorzaak is dat de cartridges niet goed vastklikken of verkeerd zijn geïnstalleerd.


    Er zijn meerdere methodes om deze error te verhelpen, maar ze zijn allemaal best tijdrovend. Het is niet in een paar seconden op te lossen met enkele drukken op wat knoppen.


    Methode 1:


    Zet de printer aan

    Verwijder een voor een alle cartridges

    Installeer opnieuw elke cartridge een voor een

    Sluit na het installeren van één cartridge de klep van de printer.

    Na het installeren van een cartridge krijg je de vraag of deze goed is geïnstalleerd. Druk op “Ja” en installeer de volgende cartridge, herhaal stap 3 en 4.

    Methode 2:


    Schakel de printer uit

    Haal de printer van het netstroom

    Laat deze 20 minuten zonder stroom uit staan

    Sluit de printer opnieuw aan en schakel deze in.

    Beide methodes kunnen de error verhelpen, maar soms is het nodig om ze beide achter elkaar uit te voeren.





     


    Canon Inktpatroon wordt niet herkend



    De melding dat de nieuwe cartridge leeg is, klopt uiteraard niet; er zit absoluut inkt in. U kunt deze melding negeren met behulp van de special resetknop op uw printer. 


    Zodra je zeker weet dat al je huismerk cartridges vol zitten en dat de errorcode onterecht is van de printer, kun je de volgende methode toepassen om de printer te resetten. Na een reset zullen de cartridges opnieuw gedetecteerd worden en veelal geaccepteerd worden door de printer zelf. Helaas is deze methode voor elke printer anders. 


    Een voorbeeld is de reset methode van de Canon Pixma MP140 tot en met MP 160.


    Plaats de huismerk inktcartridges in de printer

    Geef een print-opdracht

    Je printer zal zeggen dat de cartridge leeg is

    Druk nu 10 tot 15 seconden op de rode reset knop

    Na 15 seconden laat je de knop los en druk je direct op de groene knop naast de reset knop

    Druk  nogmaals op de reset knop en hou deze opnieuw 15 seconden ingedrukt

    Laat de reset knop na 15 seconden los en druk op de grijze knop links naast groene knop

    De printer moet nu gaan werken en de printopdracht verder uitvoeren




     

    Epson Inktpatroon wordt niet herkend



    Het kan voorkomen dat uw nieuwe cartridges niet direct goed herkend worden. Dit is slechts bij de transitie van origineel naar huismerk. Als het eenmaal goed werkt zult u er later geen last meer van ondervinden. Dit komt doordat Epson liever niet heeft dat u huismerk cartridges 


    Stap 1: Zorg dat de Epson Status Monitor 3 is uitgeschakeld: 


    Deze is te vinden bij >> Configuratiescherm >> Printer >> Rechtermuisklik >> Voorkeurinstellingen Printer >> Onderhoud >> Snelheid en Voortgang


    Zodra u de vink heeft aangezet bij "Epson Status Monitor 3 uitschakelen" dan kunt u de volgende stappen uitvoeren:


    Stap 2: Zet de PC uit.

    Stap 3: Koppel de printer los van de PC

    Stap 4: Verwijder de netspanningskabel uit de printer

    Stap 5: Verwijder de USB kabel.

    Stap 6: Start de PC opnieuw op.

    Stap 7: Wanneer de PC is opgestart doe dan de USB kabel van de printer weer in de PC.

    Stap 8: Doe dan pas de netspanningskabel weer in de printer.

    Stap 9: Mocht er een lampje op uw printer branden, dan kunt u de reset knop op de printer zelf 5 sec. lang ingedrukt houden.


    De printer wordt opnieuw opgestart en zal de nieuwe cartridges herkennen. De printer zal nu klaar zijn voor gebruik





     


    Printer herkent de inktpatroon niet

     


    Stappenplan voor inkt cartridges

    1) Is het daadwerkelijk de cartridge die geleverd/besteld is?


    Controleer of u de cartridges heeft ontvangen die u besteld heeft. Vergelijk het artikelnummer van het product met het nummer op de pakbon of in uw emailbevestiging.


    2) Is de cartridge geschikt voor deze printer?


    Staat uw printer op het doosje? Of staat uw printer onder “Geschikte printers” op onze website? Het kan voor komen dat er verkeerd besteld of geleverd is.


    3) Zijn alle stickers verwijderd van de cartridge?



    HP sticker/tape verwijderen


    HP sticker/tape verwijderen


    Bij veel cartridges moet een sticker en soms ook een plastic beschermschel verwijderd worden. Voor de zekerheid adviseren wij om alle stickers van de cartridge te verwijderen.


    4) Is de cartridge op de juiste plek geïnstalleerd?


    Het is belangrijk dat de cartridge wordt geïnstalleerd op de juiste plek in de printer. Een zwarte cartridge kan enkel geplaatst worden op de plek voor zwarte cartridges en cyaan enkel op cyaan. Veel printers hebben een sticker op de printer staan met welke cartridge waar moet. Bij twijfel kunt u de website van de fabrikant raadplegen.


    5) Controleer of de printkop contact maakt met de printer.


    Als uw cartridge een printkop bevat, controleer dan of de koperen contactpunten contact maken met de printer. Controleer ook direct of er vuil op deze contactpunten zitten en maak dit, indien nodig, voorzichtig schoon met een droog doekje.


    6) Maak de contactpunten van de cartridge schoon


    Maak met een licht vochtig wattenstaafje (of lintvrij doekje) de koperen contactpunten (1) of de chip van de cartridge schoon.


    Koperen contactpunt reinigen


    Reinig de koperen contactpunten (1)


    Het is belangrijk dat de cartridge droog is voordat je deze opnieuw installeer. Laat deze dan ook minimaal 10 minuten drogen.


    7) Moeten andere cartridges vervangen worden?


    Het kan voor komen dat andere (lege) cartridges problemen geven. Zijn alle andere cartridges herkend en vol? Zo niet, vervang dit waar nodig.


    5) Alles geprobeerd? Probeer dit!


    Het zal u verbazen hoeveel problemen zijn op te lossen door de cartridges (nogmaals) opnieuw te installeren. Hoewel het overbodig klinkt, volg deze stappen volledig! 1) Haal uw cartridge uit de printer >> 2) sluit uw PC af >> 3) koppel de printer los van de PC >> 4) verwijder de netspanningskabel van de printer >> 5) verwijder de USB kabel.


    Na enkele tellen gewacht te hebben, kunt u alles weer aansluiten en de cartridge opnieuw installeren. Controleer of de cartridge goed vast zit (u moet een “klik” horen). Indien uw printer een reset functie heeft, is dit ook het juiste moment om dit uit te voeren.



     


    Stappenplan voor toner cartridges



    1) Zijn alle stickers verwijderd?


    Net als bij inkt cartridges, zorg ervoor dat de sticker/tape volledig verwijderd is van de toner.


    2) Weet de printer dat de toner vervangen is?


    Bij veel laser printers is het nodig om via de software op de computer aan te geven dat de toner cartridge vervangen is. Wanneer de sticker verwijderd wordt is  het mogelijk voor de toner om overgezet te worden naar het papier tijdens het printen.


    Bij toner cartridges kan weinig verkeerd gaan. Als je nog steeds problemen ondervindt met het installeren en herkennen van de toner, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de chip.


    Wees niet gealarmeerd als uw printer een melding geeft dat er “niet originele” of “compatible” cartridges zijn geïnstalleerd. Deze melding is op de computer vaak weg te klikken.

  • Reset methode inktcartridges

    Dit kan komen doordat de cartridges van de cartridgesshop Inkjets gerecycled zijn.

    Door het gebruik hiervan spaart u het milieu en bespaart u printkosten.

    Voor u een groot voordeel, maar voor de fabrikanten van originele cartridges niet.

    Door maatregelen die zij treffen kan het zijn dat na het plaatsen van uw cartridge in uw printer, een melding verschijnt.

    In de meeste gevallen kunnen deze problemen direct worden verholpen.


    Problemen na het plaatsen van de cartridge 

     

    Mocht u een melding krijgen van uw printer na het plaatsen van een cartridgesshop cartridge, controleer dan eerst:

    1. Zijn alle cartridges in uw printer van hetzelfde merk? Wanneer niet elke cartridge in uw printer van hetzelfde merk is, kan dit de foutmelding veroorzaken.

    2. Zijn alle cartridges in uw printer vol? Eén lege cartridge kan een foutmelding veroorzaken. Zorg daarom dat geen van de cartridges leeg is.


    Is het bovenstaande niet van toepassing, herstart dan de printer op de volgende manier op:

    Installeer uw cartridges. Ontkoppel vervolgens uw printer minimaal 30 sec. van stroom, door de stroomstekker uit het stopcontact te trekken, terwijl uw printer aan staat. Wanneer u na 30 sec de printer weer aansluit reset de printer zichtzelf, waardoor deze geen melding meer geeft.


    Belangrijk bij deze methode is dat uw printer aanstaat en u niet minder 30 sec. de stroom loskoppelt.          


    Let op!


    Wanneer uw printer automatisch zijn software update, kan dit invloed hebben op het gebruik van deze cartridges. De cartridge wordt dan mogelijk niet herkend. Wij raden daarom om geen software updates van uw printer programma toe te staan. Weten hoe u deze uit kunt zetten? klik hier.


    Specifieke meldingen              


    Hieronder leest u wat u kan doen om probleemloos door te printen bij een specifieke melding.


    Melding: Cartridge wordt niet herkend


    Wanneer u de melding krijgt dat de cartridge niet wordt herkend, haal deze dan uit de printer en reinig het koperkleurige deel met een droge doek.


    Melding: Cartridge is leeg / Gebruikte cartridge geïnstalleerd

     

    Het kan voorkomen dat de cartridge als leeg aangezien wordt door de printer. Een originele cartridge heeft namelijk een beveiliging die ervoor zorgt dat wanneer de cartridge eenmaal leeg is, deze niet meer herkend kan worden als vol. Wanneer dit het geval is verschijnt er een waarschuwingsboodschap die aangeeft dat de cartridge leeg is, dat de cartridge eerder is gebruikt of dat het geen originele cartridge is. Per printermodel kan deze boodschap verschillen.


    Deze melding kunt u negeren en op “OK” of “Doorgaan” klikken. U heeft immers een volle cartridge aangeschaft. Vervolgens kunt u de zogeheten statusmonitor uitzetten middels de software van uw printer zodat deze melding niet meer terug komt.


    Melding: Cartridge geeft geen kleur / Cartridge geeft een slechte print

     

    Door een verstopping van de inktkanalen kan het zijn dat een print met de zojuist geïnstalleerde cartridge niet naar behoren is. U kunt dit zelf oplossen door uw cartridge één of meerdere keren te reinigen met het cleaning programma van uw printer. Deze vindt u onder het kopje ‘printeronderhoud’


    Mocht uw printer na deze stappen nog steeds niet willen printen kunt u de printer het beste resetten door onderstaande stappen te volgen:


    -Verwijder alle cartridges uit uw printer

    -Verwijder de stekker uit het apparaat, terwijl deze aan staat

    -Houd de aan/uit knop 30 seconden ingedrukt

    -Wacht vervolgens 3 minuten

    -Steek de stekker terug in het apparaat

    -Herhaal de eerdere stappen die bij uw melding horen

    -Plaats de cartridges weer terug in het apparaat

  • Wat is HP+

    Wat is HP+

     

    HP+ biedt een extra jaar fabrieksgarantie op je printer, zes maanden gratis HP Instant Ink, tal van security-opties, extra functies voor gebruiksgemak en een groen thema onder de noemer ‘Forest First Printing’. Dat allemaal krijg je voor de prijs van 0 euro. Waar is het addertje?


    Om verwarring te vermijden: HP+ staat los van HP Instant Ink. Je krijgt bij de registratie van HP+ wel zes maanden gratis HP Instant Ink om de dienst uit te proberen. Daarna kan je kiezen om door te gaan met de abonnementsformule of niet. HP Instant Ink is te allen tijde duurder dan het nemen van een alternatieve cartridge, maar als je liever print met originele cartridges en veel kleurenafdrukken maakt kan het nog wel eens interessant zijn om hier gebruik van te maken. Print je alleen veel zwart? Dan is dit abonnement een zinloze exercitie.


    Het addertje

     

    Veel geven zonder daar iets in ruil voor te krijgen, zo blijft de business van de grootste printerfabrikant ter wereld niet draaien. Wie intekent op het gratis aanbod van HP+, wordt tegelijk verplicht om enkel met originele HP inkt of toner te werken. Inkt van andere merken zoals SecondLife Inkjets, 123inkt, Alleeninkt.nl of PrintAbout zullen niet meer in je printer functioneren wanneer je klant van HP+ bent. Je krijgt dan weliswaar wat leuke opties erbij, het eigendom van de printer vervalt terug in handen van HP, en zij bepalen dan ook direct wat je wel en niet mag doen met de printer waar je je zuurverdiende geld aan hebt uitgegeven.


    Wie van plan is om een HP Instant Ink-printabonnement te nemen, hoeft zich geen zorgen te maken. Daar krijg je sowieso altijd originele HP-inkt proactief thuisgestuurd wanneer de inkt bijna op is. Wie na de zes maanden gratis proefperiode niet intekent op het printabonnement, moet vanaf dan altijd originele HP-inkt blijven kopen. Alle andere zogenaamde voordelen van HP+ behoud je natuurlijk ook. Als je HP+ eenmaal hebt geactiveerd is er geen weg terug en zit je voor zolang als je de printer gebruikt vast aan de originele, dure inkt van HP.



    “Extra” garantie 

     

    Volgens HP zelf schuilt het voordeel van HP+ in vijf belangrijke componenten: extra garantie, security, een slimme app, flexibel printen en een groen initiatief dat jouw printgedrag compenseert. Die eerste is de eenvoudigste om uit te leggen: registreer je printer binnen je eigen HP account, kies voor HP+ en ontvang één jaar extra fabrieksgarantie. Hiermee vindt HP het wiel niet opnieuw uit, tal van fabrikanten volgen die strategie voor één jaar extra garantie na registratie van het toestel, maar het blijft een handige extra.


    Let wel, als je niet kiest voor HP+ heb je nog steeds 2 jaar garantie via de Nederlandse wetgeving, alleen zal HP minder gemotiveerd zijn om je te helpen met eventuele problemen. Ze bieden je namelijk de garantie aan in ruil voor complete controle over je printer, en voelen zich enigszins gepiepeld wanneer je zelf baas over eigen printer wilt blijven.


    De rest van de slimme functies vind je terug in de HP Smart-app die onder het kopje van HP+ extra functies meekrijgt. Dat omvat het security-gedeelte waarbij de printer rechtstreeks met de HP-cloud is verbonden en regelmatig een check doet om te zien of je toestel nog wel veilig is geconfigureerd en of je je netjes aan de huisregels houdt zoals het gebruik van originele cartridges. Het is alsof je een extra persoon aan je huishouden toevoegt die niet aan de eettafel zit, maar zich wel constant bemoeit met je printer en je printgedrag. Bij connectiviteitsproblemen over wifi zoekt de printer automatisch naar de beste oplossing om beschikbaar te blijven, want zonder connectiviteit kan HP niet met je meekijken. Het onderdeel Smart Security helpt bij de detectie en preventie van malware-aanvallen op je printer. Dat vind je enkel in HP+ terug, niet in de standaardinstellingen van de HP-printer.


    De HP+ printerseries


    Om in aanmerking te komen voor HP+, heb je een compatibele printer nodig. Wie recent een nieuw toestel kocht en niet goed werd geïnformeerd in de winkel, moeten we teleurstellen. Je moet op zoek naar een kleine letter ‘e’ achteraan het productnummer. Zo lanceert volgende maand onder andere de HP OfficeJet Pro 8000e-reeks en binnen de laserprinters de fonkelnieuwe HP LaserJet M200e-reeks.


    “Wie een inkjetprinter koopt, doet bij de aankoopprijs geen voordeel wanneer je HP+ neemt als dienst”, zegt Tommy De Crom, Belux Category Manager Printing bij HP België. “Je moet direct bij de eerste ingebruikname beslissen om HP+ te activeren, daarna is het niet meer mogelijk.”


    Hoewel HP redelijk duidelijk verteld tijdens de activatie wat HP+ inhoudt spreken we regelmatig consumenten die tot de verrassing zijn gekomen dat ze niet meer met alternatieve cartridges kunnen printen. Ze zullen dus veelal geconfronteerd worden met de dure originele cartridges met weinig inhoud. Zo heeft een HP 305 van HP slechts 4ml inhoud, waar dezelfde cartridge van de SecondLife reeks een inhoud van 20ml biedt. Een vijfvoud meer printen voor een lagere prijs lijkt toch iets waar je vooraf over geïnformeerd wilt worden, toch?


    HP+ Deactiveren

    Door naar de HP Smart app te gaan op je computer of laptop kun je naar je HP account gaan en je HP+ printer uit je account verwijderen. Hierdoor vervallen alle extra’s die HP je heeft geboden. Heb je tijdens installatie wel gekozen het gebruik van Instant Ink, maar na de proefperiode besloten hier niet mee door gaan? Dan draait dit de ‘je-mag-geen-alternatieve-cartridges-gebruiken’ beveiliging niet terug. Eenmaal geactiveerd blijft de printer dienst weigeren met niet-originele cartridges. Heb je niet gekozen voor Instant Ink? Dan kun je zelf weer bepalen wat je in je printer stopt.


    Conclusie

     

    De wereldwijde lancering van HP+ benadrukt dat de printerfabrikant een belangrijke toekomst ziet in de nieuwe dienst. De tandem met HP Instant Ink is een logische zet, maar we zijn vooral benieuwd hoe de consument, eenmanszaak of kleine zelfstandige zal reageren op het verplichte gebruik van officiële HP-verbruiksmaterialen. Je krijgt er in ruil wel wat voordelen voor terug met onder andere een lagere aankoopprijs voor een laserprinter en andere extra’s, maar je tekent je keuzevrijheid weg onder de noemer dat je een betere behandeling krijgt bij problemen. Een behandeling die de meeste alternatieve aanbieders graag voor je overnemen. Zo weten we dat  allen over een klantenservice beschikken die je graag assisteren bij eventuele vragen over je printer of een cartridge, ook al is de printer niet bij hen gekocht. Logisch ook, als je door hen geholpen wordt met je probleem ben je ook sneller geneigd hun producten af te nemen. Eerst servicen, wederzijds vertrouwen opbouwen en dan verkopen door middel van een wederzijds winstgevende relatie. Een aloude bewezen methode om tevreden klanten te servicen.


    Voor wie altijd officiële inkt of toner bestelt, is HP+ een no-brainer. De rest zal de rekensom voor zichzelf moeten maken om na te gaan of de gesloten HP-tuin met al het lekkers wel interessant genoeg is.

Share by: